בתור חברה שקיימת מעל 5 שנים, יצא לנו להתנסות בסוגים שונים של הדמיות, כך שעם הזמן למדנו שלמעשה ישנם שלבים שונים בחיי הפרויקט, שבהם נדרשת עבודת הדמייה.

היום ננסה לסקור את השלבים הללו, להסביר את הצורך שיש בהם בתמונות הדמיה, וכן נעמוד על ההבדלים שיש בסוגי ההדמיות והדגשים שעליהם יש לתת את הדעת.

שלב החזון

שלב החזון הוא למעשה השלב שלפני עבודות התכנון המפורטות. זה יכול להיות שלב שבו ישנה קרקע שעליה נדרש לתכנן פרויקט. זה יכול להיות בשלב של גיוס השקעה, ולעיתים לטובת הצגת החזון לגורמי מדינתיים, גורמי תכנון, נבחרי ציבור ועוד.

זהו שלב שבו קשה לבעלי החזון, שהם בדרך כלל היזמים, להמחיש את החזון שלהם לגורמים אחרים. דמיינו את בן גוריון מציד את חזון הפרחת הנגב שלו לדור של היום. במקום ספרים ונאומים – מה שהיה דרוש לו הוא מספר תמונות שממחישות את הבינוי, את הפארקים, את היישובים והקיבוצים הפורחים, וכו'.

מבחינתנו כאנשי הדמיה, שלב החזון מצריך מאיתנו ליצור הדמיות ללא תכניות. אנחנו מקשיבים ליזמים, מבקשים למקד אותו סביב פרויקטים דומים בעולם, עיצובים מועדפים ועוד. המטרה היא להבין את הראש של היזמים, וליצור עבורם את ההדמיה לחזון שכרגע נמצא רק בתוך ראשם הקודח.

שלב האישורים

מדובר בשלב שבו נדרשים היזמים להציג את התכניות שלהם לאישור. לעיתים מדובר באישור של משקיעים, אך לעיתים קרובות מדובר בגורמי תכנון וגורמים מוניציפליים, שבשנים האחרונות נוהגים לדרוש הדמיות. גם אם הדמיה איננה חובה, יזמים מבינים שהעלות הזניחה יחסית של הכנה הדמיה, שווה את התועלת באישור הפרויקט.

לרוב, מדובר בהדמיות חוץ בלבד, שמראות את השתלבות הפרויקט בסביבה. מאחר ועוד לא מדובר בהדמיות למטרות שיווק, הרי שיחסית האיכות הנדרשת תהיה לא גבוהה, וכך גם העלות שתושקע בביצוע ההדמיות.

כלומר, נדרשת הדמיה, חשוב שהיא מכובדת ואיכותית – אך אין צורך להגזים באיכות.

שלב השיווק

זהו השלב שבו כמעט כל פרויקט בינוי שמכבד את עצמו יידרש להכין הדמיות, ומכיוון שמדובר בשלב שבו ההדמיות מייצרות הכנסות, יינתן דגש על איכות וגם על המגוון ועל התחושות שההדמיות צריכות לעורר בקרב הקונים (תמונות דרמטיות, רומנטיות ומרשימות עושות את העבודה הן כשמדובר בדירה למגורים, והן כשמדובר בנכס מסחרי או משרדים).

בשלב השיווק, מטרת היזם הינה ליצור מעטפת שיווקית שלמה שכוללת חוברות, מצגות, שלטים ועוד. ולכן זה השלב שבו יצופה מאיתנו להכין הדמיות חוץ מזוויות שונות ובמצבי תאורה שונים (יום, בין ערביים, לילה), וכן הדמיות פנים של הדירות היקרות (דירות גן, פנטהאוס), ושל מספר דירות טיפוסיות. אם מדובר בהדמיות שאינן מגורים – הדמיות פנים נפוצות גם כן, ומציגות את הנכס העתידי באזורים שונים.

שלב השיפוץ והשדרוג

כמה עשרות שנים לאחר השלמת הבנייה, מקובל לבצע שיפוץ, חידוש ולעיתים תוספת בנייה. זה השלב שבו מקובל גם כן להזמין הדמיות שיראו את התכניות החדשות. הבניין הזדקן, וזה הזמן לחדש אותו על מנת להעלות את שוויו הכלכלי והאסתטי.

כל תהליך מצריך הדמיה

אנחנו חיים היום בעולם ויזואלי. מילים כבר לא מספיקות כדי להמחיש, והקהל דורש שהכל יהיה ויזואלי – מה שלא ניתן לראות בעיניים, פשוט לא קיים.

החל משלב החזון ועד לשלב הביצוע והשיווק – הדמיות הן היום הדרך להמחיש ולהסביר.