אנשי שיווק לעיתים מופתעים מכך ששיווק מוצרים באמצעות הדמיות הוא כלי פופולרי שצובר תאוצה בשנים האחרונות.
לכאורה – בניגוד למבנה שעדיין לא קיים, מוצרים הם לרוב כבר קיימים וניתן פשוט לצלם אותם. אם כך, למה להשקיע בהדמיה במקום פשוט להשקיע בצילום של המוצר?
ולמרות התמיהה שבמחשבה ראשונה נשמעת הגיונית, המציאות העסקית הינה לרוב הפוכה – שיווק מוצרים באמצעות הדמיות היא לרוב דרך יעילה יותר ביחס לצילום – גם מבחינה כלכלית כשבוחנים את העלויות, וגם מבחינת התוצר הויזואלי שמתקבל לצרכי השיווק.
השוואת עלויות ולוגיסטיקה
בתור הדוגמא הכי קלה להמחשה, הצעתי היא לדמיין שאנחנו נדרשים להציג תמונה של ספה חדשה שמיועדת לשיווק.
כדי לצלם אותה, נדרשים תנאי תאורה אידיאליית, ולכן בדרך כלל נרצה להוציא אותה מחדר האחסון או החנות לסטודיו מיוחד, או לחלופין לסגור את אולם התצוגה שבו היא נמצאת ולהביא את כל הציוד לשם. כלומר עלות הצילום של הספה היא לא רק עלות הצלם, אלא עלות לוגיסטית משמעותית.
בנוסף – שיווק מכובד של הספה יכלול לא רק תמונה שלה על רקע לבן, אלא גם הדגמה של השתלבות הספה בחלל מגורים לדוגמא. כאן, כבר העלויות כוללות איתור חלל מגורים מתאים (לרוב בעלות כספית ניכרת), עיצוב וריהוט שלו על מנת שיתאים לספה.
גם אם נרצה לצלם מספר ספות ולהעמיס על כולן את העלויות – הרי שלא הגיוני שהקטלוג שלנו יכלול ספות על אותו רקע בדיוק, כך שנדרש צוות שלם לעצב מחדש את החלל לטובת כל ספה.
לכן, במקרים כאלו, העלות של הדמיה תהיה בסדרי גודל נמוכה יותר מאשר צילום מציאותי.
דוגמאות נוספות כוללות למשל תמונות של אמבטיות – אם נרצה להציג אמבטיה על רקע מציאותית – נצטרך ממש להרכיב את האמבטיה בחלל – כלומר ממש לשלב עבודות בנייה ייעודיות לטובת הצילום.
עם זאת, גם בהדמיות פשוטות כמו עריסת תינוק, ואפילו בקבוק מים שנרצה להציג על שולחן או על רקע של חדר, חדר כושר, פארק וכו'.
כמעט כל מוצר, אחרי שמחשבים את האופציות השונות – מגיעים למסקנה שיותר משתלם להכין עבורו הדמיה מאשר צילום. עצם העובדה שהדמיה מאפשרת הצגה בקלות במגוון זוויות, צבעים, לשלב סביבות מציאותיות – הופכת את עבודת ההדמיה ליעילה יותר מבחינה כלכלית, וגם מונעת את הצורך לנהל מבצע לוגיסיטי – גורם אחד מייצר בדיוק את התמונות הנדרשות. וגם אם ישנם שינויים – אין צורך לבצע את הצילומים מחדש אלא פשוט עריכה קלה של ההדמיות.
ליטוש שקשה להגיע אליו
בעבר הרחוק, הדמיות נראו שונות מהמציאות והיה קל לזהות כי מדובר בהדמיה. בשנים האחרונות, טכנולוגיית ההדמיה התפתחה כל כך, שהיום ממש קשה להבחין בין הדמיה לתמונה מציאותית.
ההדמיות שאנחנו כחברה מייצרים מוגדרות כ"פוטו-ריאליסטיות" – התאורה והחומרים מוגדרים בצורה מדויקת ויוצרים אפקט זהה לצילום אמיתי.
למעשה, הדמיה מאפשרת ליצור את הזוית המדויקת, התאורה המדויקת והמושלמת, הברק והזוהר שצילום מציאותית לעיתים רחוקות מצליח להגיע אליהם בפשטות.
אם התמונה מציגה גם שמיים ואפקט של מזג אוויר, אפשר לבחור בדיוק את העונה, השעה ביום, צורת העננות, עוצמת השמש, עוצמת התאורה המלאכותית ועוד.
כלומר דיוק מלוטש בדיוק לצרכים של הלקוח.
האפשרות לשלב אנימציה
נקודה נוספת שבה הדמיות הן כלי מבוקש היא האפשרות ליצור אנימציות שמציגות את המוצר, כולל אפקטים שצילום איננו יכולות להראות. למשל, צילומי חתך, פירוק והרכבת המוצר, תנועה בחלל, שילוב מספר מוצרים יחדיו וכו'.
ברגע שיצרנו הדמיה של מוצר, אפקט של אנימציה הוא שלב נוסף שאפשר להמשיך אליו לאחר מכן.
מחירים ואופן העבודה
העלות של יצירת הדמיות למוצרים נעה בדרך כלל בסדר גודל של 500-1,500 ₪ למוצר – תלוי במורכבות המידול של המוצר והאם נדרשת הדמיה בתוך סביבה מסוימת.
העלות של זוויות מסוימות, צבעים נוספים ווריאציות קרובות של מוצר – היא לרוב מינורית.
אנחנו כחברת הדמיות תמיד מעדיפים תוכניות מסודרות, אך יודעים להכין הדמיות גם על סמך תמונות לדוגמא, קונספט, סרטוט ידני וכו'.
ישנם לקוחות שייצרנו עבורות הדמיות של מאות מוצרים, וכל סוג מוצר ניתן למדל ולהציג בצורה איכותית, מציאותית ויעילה כלכלית.