בתור סטודיו הדמיות מהגדולים בארץ, אנו נתקלים בלקוחות שונים עם צרכים שונים שגורמים להם להזמין מאיתנו הדמיות. לעיתים הצרכים הללו גם מובילים לדרך עבודה אחרת מצידנו, או לכל הפחות לדגשים אחרים בתהליך הפקת ההדמיה.

היום נשתדל לעשות סדר ולהציג את המטרות השונות שלשמן לקוחותינו מזמין הדמיות, ונפרט מעט על הדגשים והניואנסים השונים שמאפיינים כל אחת ממטרות אלו. לטובת זאת, ננסה לקטלג את סוגי הלקוחות בצורה מעט סטריאוטיפית – אך מן הסתם ישנם גם לקוחות שעונים על כמה קטגוריות, ולעיתים אינם עונים על אף קטגוריה והם חריגים ושונים.

הלקוח המתלבט – מדובר בדרך כלל שקשה לו לקרוא ולהבין את התוכניות של האדריכל או מעצב הפנים שלו, וההדמיה מהווה כלי עבורו על מנת לבחון ולהתייחס לתוכנית. לקוח כזה ירצה לקבל הדמיות של חלקים בבית / דירה שלא משמשים בדרך כלל לקוחות שמזמינים הדמיות לשיווק – למשל חדר רחצה, חדר שינה וכו'. לעיתים ההזמנה תכלול גם הצגת וריאציות שונות, שלגביהן הלקוח מתלבט. כלומר ההדמיה במקרה שכזה מהווה ממש כלי תכנוני לקבלת החלטות עבור המתכנן והלקוח.

הלקוח המתכונן – לקוח פרטי גם כן, אך הוא סומך יותר על האדריכל / מעצב שלו, והמטרה של ההדמיות היא בעיקר להבין את התכנון על מנת להכין את בני הבית למעבר – לרכוש ריהוט, לתכנן חלוקת חדרים בין בני המשפחה וכו'. זה למעשה לקוח שרוצה את ההדמיה "על הדרך", בעיקר כי לעומת תקציב ההקמה של הבית / דירה, ההדמיה היא יחסית עלות שולית.

המשווק – לקוח שנדרש להדמיות לצרכי שיווק, ולעיתים קרובות אין צורך בהדמיה מדויקת מבחינת העיצוב – שכן מטרת ההדמיה היא בעיקר להיראות מרשימה ומוכרת. ישנם מקרים (שבתחום ההדמיות לעיתים מצניעים אותם, אך בכל זאת נספר לכם על כך) שבהם משווקי נדל"ן יבקשו לבחור בזווית שהיא מעט לא מציאותית שתגרום לחללים להיראות גדולים. לעיתים גם מתקבלת בקשה להגדיל את החלל מעבר לגודלו האמיתי – גם כאן, בשביל לגרום לו להיראות גדול. גם האווירה של ההדמיה תהיה בדרך כלל בסגנון דרמטי או רומנטי (בין ערביים למשל). הכל במטרה למשוך לקוחות פוטנציאליים בזכות הדמיה מושכת ומעניינת.

הדמייה דרמטית. מקובלת מאוד לצרכי שיווק.

היזם – לקוח שנמצא בשלב שהוא מוקדם יותר משלב השיווק. הוא נדרש להציג את החזון שלו מבחינת הקרקע / המבנה / מתחם. בשלב של היוזמה, לעיתים קרובות ההדמיה תיעשה על סמך תכניות ראשוניות, או אפילו על סמך קונספט וללא תכניות כלל. ההדמיות הללו מוצגות למשקיעים, שותפים עסקיים, ומאוד נפוצות בתכניות תמ"א 38 – שבהן היזם מציג חזון ראשוני לדיירים, ורק לאחר אישור הדיירים ישנה כדאיות כלכלית לגשת לתכנון מפורט.

ה"מאכר" – למעשה אין באמת בסיס לכינוי המעט השלילי שבחרתי. מדובר בלקוח שנדרש להציג לגורמים המוניציפליים או לוועדות התכנון הדמיה של התוכניות, לטובת קבלת היתרים. במקרים כאלה הדגש יהיה התאמה מדויקת של פרטי התכנון, כשה"משחק" היחיד יהיה בחירת זווית שמחמיאה לתכנית ולפיתוח השטח הכלולה בה. לעיתים קרובות יהיה צורך בשתילת ההדמיה בתמונה של האזור, על מנת להמחיש את ההשתלבות של הבינוי באזור הקיים. אנו נשתמש לעיתים קרובות ברחפן על מנת לצלם את הסביבה הן מגובה אדם והן ממעוף הציפור.

הדמיית שכונה שכוללת שתילת סביבה מציאותית

ישנם כמו שכבר ציינתי בפתיחה לקוחות מסוגים נוספים, אך מניסיון שלנו, 5 סוגי הלקוחות הם העיקריים בתחום ההדמיות, ועבור כל אחד מהם אנחנו עושים מאמץ להתאים את הביצוע והתוצאה על מנת לעמוד בציפיות ובצורך המיוחדים של כל סנגון לקוח.